Actiehouder: ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In samenwerking met: diverse gemeenten en het Leer- en Expertisepunt Open Overheid.
Nog veel te vaak leidt het indienen van een Wob-verzoek tot onnodige bureaucratie en een onwenselijke interactie tussen inwoners en hun gemeente. Dit kan vaak voorkomen worden door een informele aanpak van Wob-verzoeken. Met deze ‘informele aanpak’ wordt bedoeld dat een ambtenaar in een dergelijk geval persoonlijk (telefonisch) contact opneemt met de betrokken inwoner(s). De ambtenaar heeft bij het contact een open, eerlijke en nieuwsgierige houding en gebruikt communicatieve vaardigheden zoals actief luisteren, samenvatten en doorvragen. De focus wordt gewijzigd van proceduregericht naar proactief en oplossingsgericht. De toepassing van het project Prettig Contact met de Overheid leidt gemiddeld tot kwalitatief beter besluiten, minder bezwaar en beroepsprocedures, efficiëntere processen, een toename in het vertrouwen en de tevredenheid van inwoners en ambtenaren.