Continu verbeteren

De wereld verandert snel. En de samenleving verwacht steeds meer van de Rijksoverheid. Bovendien blijft de hoeveelheid informatie die op ons afkomt, stijgen. Hierdoor veranderen onze processen en ook de manieren waarop wij samenwerken. Om beter te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen, moeten we tijdig goed onderbouwde keuzes maken. Wat hierbij helpt, is datagedreven werken. Zo kunnen we onszelf en onze organisaties gericht én continu verbeteren.

Wat is datagedreven werken?

Datagedreven werken houdt in dat je data gebruikt om er waardevolle inzichten uit te halen voor je beleid en de uitvoering ervan. Door data te verzamelen, te analyseren, te interpreteren en te duiden, krijg je inzicht in processen. Zo kun je gefundeerd nadenken over stappen om je werk te verbeteren. Zo’n verbeterstap kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een procesafspraak maken;
  • iemand wijzen op ongepast gedrag;
  • een ICT-opleiding volgen;
  • uitleg vragen over een werkwijze.

Elke verbeterstap zet je dus op basis van feiten – die je al dan niet uit een dashboard haalt. Van belang hierbij is dat je je altijd bewust bent van wát je doet en wélk resultaat dit oplevert voor de burger, je collega’s of een samenwerkingspartner. 

Telkens opnieuw verbeterstappen zetten

Continu verbeteren is niets anders dan telkens opnieuw vanuit inzichten gerichte keuzes maken en verbeterstappen zetten. Dit doen we bijvoorbeeld in de plan-do-check-act-cyclus (PDCA-cyclus), in Lean-methodieken en in agile werkwijzen. Je gaat dan samen met je team aan de slag om de samenwerking te verbeteren. Altijd gericht op het daadwerkelijk bereiken van het afgesproken resultaat. Periodiek bespreek je met je team de verbeterpunten. Om zo’n werkwijze goed toe te passen, kun je hulp vragen. Of gebruikmaken van de tools die de Rijksoverheid hiervoor beschikbaar stelt.

Instrumenten en diensten voor continu verbeteren

Hulp nodig?

Heb je vragen of opmerkingen over continu verbeteren? Of over instrumenten en diensten op deze pagina? Neem contact met ons op.