Open-overheid.nl is een website van het rijksbrede programma Open Overheid. De website ondersteunt rijksprofessionals die werken aan een open overheid, zoals programmamanagers, projectleiders, juristen, communicatieadviseurs en informatieprofessionals. Sommige informatie en tools zijn ook interessant voor collega’s van medeoverheden. En natuurlijk kun je ook op open-overheid.nl terecht als je benieuwd bent naar hoe de overheid werkt aan een open overheid.
Vind je hier niet de informatie die je nodig hebt? Bekijk hieronder de lijst met andere websites waar je terecht kunt voor meer informatie of stel jouw open overheid vraag.
Het Rijksbrede programma Open Overheid heeft tot doel om de openheid van de Rijksoverheid te vergroten en haar informatiehuishouding en -voorziening te verbeteren. Door ruimer en actiever overheidsinformatie te delen, neemt de transparantie rondom beleidskeuzes toe. Openheid draagt ook bij aan het goed functioneren van de overheid. Een goede informatiehuishouding stelt de Rijksoverheid daarbij in staat om op een betrouwbare en transparante wijze haar taken uit te voeren. Journalisten, burgers en onderzoekers worden zo beter en sneller geholpen. Het programma verbindt drie sporen die in wisselwerking met elkaar moeten leiden tot een (meer) open overheid. Deze sporen zijn: (1) openbaarmaking, (2) informatiehuishouding en (3) de nieuwe Archiefwet.
Het programma Open Overheid zelf biedt ook informatie en aanbod, namelijk de Rijksbrede instructie voor het afhandelen van Woo-verzoeken en het Nationaal Actieplan Open Overheid (in kader van het Open Government Partnership).
Ondersteunende organisaties
Verschillende ondersteunende organisaties nemen deel aan het programma Open Overheid. Hieronder leggen we uit wie zij zijn en wat hun bijdrage is aan het programma.
Iedereen heeft recht op toegang tot Nederlandse overheidsinformatie. Het Nationaal Archief is al meer dan 200 jaar expert in het duurzaam toegankelijk maken en houden van belangrijke informatie van de rijksoverheid. Daarmee zijn we het expertisecentrum informatiehuishouding voor de Rijksoverheid.
Met raad en daad ondersteunt het NA organisaties bij het inrichten van hun informatieprocessen en -systemen. Zo zorgt het NA er samen voor dat de duurzame toegankelijkheid by design is geregeld en overheidsinformatie goed wordt beheerd. En de overheid voldoet aan zijn verplichting om informatie duurzaam toegankelijk te maken en te houden zoals in de Wet open overheid en Archiefwet is vastgelegd.
Het Nationaal Archief biedt: voorlichting, opleiding en kennisdeling, kaders en handreikingen, implementatie-adviezen, innovatie van het vakgebied, generieke voorzieningen en het beheer van blijvend te bewaren informatie.
Rijksorganisatie ODI is een verzameling van merken en programma’s. ODI helpt de Rijksoverheid bij belangrijke maatschappelijke vraagstukken door organisaties, teams en medewerkers te ontwikkelen, digitaliseringsvraagstukken aan te pakken en de innovatiekracht bij het Rijk te vergroten.
Doc-Direkt is dé shared serviceorganisatie (SSO) van het Rijk op het gebied van de informatiehuishouding en archivering. Als kennis- en expertisepartner leveren wij tal van generieke diensten, die we samen met onze ketenpartners, leveranciers en afnemers (door)ontwikkelen. Bij Doc-Direkt kun je terecht voor tal van systemen, tools en producten om je werk als IHH-professional zo goed mogelijk te kunnen doen. We helpen je met advies en ondersteuning op maat en zorgen ervoor dat je optimaal in staat gesteld wordt om de informatiehuishouding van het onderdeel waar jij voor werkt te bevorderen en te verbeteren.
RDDI helpt rijksorganisaties bij het organiseren en duurzaam toegankelijk maken van de digitale informatiehuishouding: de opslag, het beheer en de verstrekking van gegevens. Het programma ontwikkelt rijksbrede kaders, handreikingen en andere instrumenten waar organisaties mee aan de slag kunnen. RDDI draagt ook bij aan gedragsverandering van rijksmedewerkers, het ontwikkelen van het vakmanschap voor informatiespecialisten en het verkennen van de toekomst van informatiehuishouding binnen de Rijksoverheid.
CZW helpt bij het opstellen van wetgeving, draagt zorg voor constitutioneel beleid, toetst regelgeving en beleidsvoornemens aan het statuut, de Grondwet en verdragsbepalingen. Daarnaast geeft CZW juridisch advies.
KOOP draagt zorg voor het actief openbaar maken van overheidsinformatie via het openbare platform PLOOI.
CIO Rijk bevordert optimale vormgeving van de informatisering en ICT in het Rijk en zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s).
KIA faciliteert delen van kennis en ervaringen (interactie) en zoekt aansluiting met de rest van het informatie-archiefveld. Daarnaast versterkt KIA samen met de website open-overheid.nl de informatiepositie van de informatiehuishoudingprofessional in hun opgave Open op Orde.
De Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed houdt toezicht op een deel van het Nederlandse erfgoed en op het informatiebeheer bij de centrale overheid, door de archiefvorming en het archiefbeheer van de centrale overheid te monitoren. De Inspectie adviseert de minister van OCW over de kwaliteit en de effectiviteit van wet- en regelgeving op deze terreinen. De Inspectie draagt hierdoor bij aan de kwaliteit van het behoud en het beheer van het nationale erfgoed.
De RADIO is eind 2017 opgezet om de kennis van ambtenaren op het gebied van digitalisering, informatievoorziening, ICT en innovatie te vergroten. RADIO helpt daarbij door cursussen te organiseren, klassikaal of online, e-learnings, webinars en podcasts te maken of door te adviseren over het inrichten van leertrajecten.
M&C is verantwoordelijk voor de Archiefwet en archiefbeleid. Kern van de Archiefwet is dat belangrijke overheidsinformatie behouden, vindbaar en toegankelijk blijft voor huidige en toekomstige generaties.
De Archiefwet speelt een belangrijke rol bij de verbetering van informatiehuishouding en de doelen die worden nagestreefd in het Programma Open Overheid. Duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie staat centraal. In het Programma zorgt M&C voor de aansluiting met de kaders en uitgangspunten van de Archiefwet.
Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de timing en impact van de nieuwe Archiefwet op thema’s in het Programma Open Overheid. Het kabinet heeft in november 2021 een voorstel voor een nieuwe Archiefwet ingediend bij de Tweede Kamer. Het wetsvoorstel tot modernisering van de Archiefwet is beter toepasbaar bij digitaal informatiebeheer. Ook zoekt het aansluiting bij de bredere kabinetsagenda voor een digitale overheid, Europese privacy regelgeving en de Wet open overheid.
De directie Digitale Overheid heeft een overheidsbrede scope en is verantwoordelijk voor concretiseren van de visie op de i-Overheid en heeft de regie op de (interbestuurlijke) uitvoering daarvan. BZK beoogt een nieuwe weg in te slaan op het i-domein. Directie DO wil de drijvende kracht zijn achter het concretiseren van de visie op de rol van de overheid in de informatiesamenleving. DO neemt hierbij de regie op de interbestuurlijke uitwerking en uitvoering van deze visie, daar waar dat de publieke belangen en de maatschappelijke orde in de digitale samenleving dient en zo nodig versterkt.
Trefwoorden voor de werkwijze waarop DO dat gaat doen zijn richten, agenderen, adresseren, verbinden, kaderen, normeren en effectmeten.
De directie Digitale Samenleving zet zich in voor burgers en bedrijven, zodat zij op een volwaardige wijze aan de digitale samenleving mee kunnen doen. Daarbij is het van belang om hun grondrechten en publieke waarden te beschermen.
Zonder mensen is de overheid een lege huls, en zonder goede mensen is er ook geen goed openbaar bestuur. De directie Ambtenaar en Organisatie werkt aan een overheid die met beide benen in de samenleving van nu staat, met bekwame medewerkers die begrijpen wat het vak van ambtenaar betekent.